53 – En ny affärsmodell, House of Independants

Återstående tid: 53 veckor

Antal goda tecken: 1

Antal dåliga tecken: 0

Sista skälvande minuterna av mitt mässbesök träffade jag på HoI förlag, House of Independants. Helsingborgsförfattaren Bodil Mårtensson hade rekommenderat mig att kontakta dem, när jag träffade henne på Påaps bibiliotek några veckor tidigare. Bodil fanns på plats som en av förlagets författare och kände igen mig. Hon presenterade mig för två av de tre ägarna till förlaget, Sölve Dahlgren och Ann Ljungberg.

Idén med deras förlag är att författaren själv är med och tar en stor del av den finansiella risken. Logiskt på något sätt. Om författaren själv inte skulle tro tillräckligt på boken för att investera i den, varför skulle då ett förlag göra det. Eller ännu hellre, varför skulle en läsare lägga två hundra kronor på att köpa boken?

Problemet är ju bara att de flesta heltidsskribenter inte badar i pengar. Målgruppen är snarare människor med fast jobb som när en dröm. Sådana som mig.

Sölve förklarade att det tar ungefär sex år att bygga upp ett författarskap från det att första boken ges ut, förutsatt att man skriver förbaskat bra och intressant förstås. Med första boken ska man vara glad om den blygsamma upplagan man trycker upp blir såld. Är första boken fantastisk så behåller man förhoppningsvis sin kundkrets och utökar den när bok nummer två lanseras. Då kan man kanske göra tillräcklig vinst för att åka på en veckas semester med familjen eller åka iväg och skriva en helg. Skrivandet kan bli en hobby som sätter lite guldkant på tillvaron.

Men jag vill ju bli Best Seller-författare…. Sex år…. Jag kan vänta.

Kommentarsfunktionen är stängd.